torsdag 15 mars 2012

De fyra vikingatida hantverken

Eleverna i åk 4 avslutar denna veckan temaarbetet vikingatiden. Eleverna delades i början av perioden in i fyra grupper som fick ansvar för varsin hantverksteknik med vikingatida koppling. Eleverna har läst texter om sina olika tekniker och hur vikingarna använde sig av dem, och därefter har eleverna själva fått ge sig i kast med hantverket. Det hela mynnar ut i redovisning inför klassen där grupperna berättar om de olika teknikerna för sina klasskamrater och visar upp sina alster. Nedan kommer ett litet smakprov på vad de gjort hittills.

Runor (textiltryck)


IMG_8784 IMG_8785
Den 1x1,3 m stora runstenen håller på att färdigställas. De fyra eleverna i denna grupp arbetar med textiltryck och har tillsammans gjort stämplar som de använder för att trycka en gemensam text på den textila runsten. De håller även på att dekorera sin sten med en drake!


Korgflätning


IMG_8788
 IMG_8793
Eleverna i korggruppen arbetar på och här kan vi se hur korgarna växer fram. Vikingarna använde sig av pilgrenar, men på grund av årstiden har eleverna arbetat i grov metalltråd och hampasnöre. Först snos en bas ihop av metalltråd och därefter vävs/flätas hampasnöret fast genom en viss teknik. Korgarna böjs till för att kunna stå och hampasnöret låses fast genom att metalltråden böjs ned i överkant.


Brickband


IMG_8791 IMG_8792

Med hjälp av 10 kartongbrickor och 40 varpade trådar var väver eleverna dekorativa band i olika mönster. För att varpen skall vara spänd knyts de fyra eleverna fast i sin varp, som i sin tur är fäst i benen på en upp och nedvänd stol. Sedan är det bara att hålla tungan rätt i mun och komma ihåg hur brickorna skall vridas och inslagen skall slås.


Amuletter


IMG_8640
 IMG_8649
Eleverna har arbetet med att tillverka sina egna skydds- eller lyckoamuletter. Precis som vikingarna kunde göra infattas stenar som sedan graveras (i det här fallet med färg och pensel). En annan variant är lerplattor med runristningar. Eleverna får själva bestämma vad deras amuletter har för egenskaper och vad de skyddar mot eller i vilket annat syfte de bärs.
/Erika