Idag startade åk 4 upp sitt vikingatema. Vi gick igenom vikingarnas klädedräkt, plagg för plagg, och två av eleverna ställde upp som modeller och förvandlades under lektionen till ett par tvättäkta vikingar. Nu vet vi vad alla olika plagg heter, varför man hade plagg av lin närmast kroppen och plagg av ull ytterst.
Vi kikade också närmare på andra saker som hörde till vikingarnas klädedräkt. Vi pratade om amuletter, vad vikingarna hade hängande från sina bälten och eleverna tyckte att hängselklänningens fästanordningar, spännbucklorna, var speciellt intressanta.
Vi tittade på filmer om hur vikingarna spann tråd med slända och hur de vävde sina tyger. Vi pratade också om växtfärgning. Vi lärde oss att vikingarna bl a använde löv, svampar och lavar för att färga sina tyger, och att den färg som växten har från början inte nödvändigtvis blir den samma hos det färgade tyget. Som exempel fick eleverna gissa vilken färg tyg som färgas med gröna björklöv får. Vad gissar du på?
/Erika, slöjdlärare